Ako vybrať cyklistickú prilbu?

Premýšľate, či máte na celodennú vychádzku na bicykel všetko? Cyklistická prilba by sa na vašom zozname vecí mala rozhodne objaviť. Budete sa v nej cítiť bezpečnejšie a v prípade pádu vás ochráni pred možným zranením. Pri výbere zohľadnite štýl vašej jazdy, typ bicykla a pochopiteľne veľkosť. Všetko potrebné sa dočítate v našom radcovi Ako vybrať prilbu na bicykel.

Premýšľate, či máte na celodennú vychádzku na bicykel všetko? Cyklistická prilba by sa na vašom zozname vecí mala rozhodne objaviť. Budete sa v nej cítiť bezpečnejšie a v prípade pádu vás ochráni pred možným zranením. Pri výbere zohľadnite štýl vašej jazdy, typ bicykla a pochopiteľne veľkosť. Všetko potrebné sa dočítate v našom radcovi Ako vybrať prilbu na bicykel.

Doba čítania 10 min.
Jakub, redakcia Heureka.sk

Ako vybrať prilbu na bicykel podľa typu bicykla

MTB

Pravdepodobne najvšestrannejšie prilby na bicykel MTB vám preukážu dobrú službu ako v teréne, tak na cyklotrasách. Skvele odvetrávajú vzduch, sú ľahké a väčšinou im aj ľahko zložíte štítok proti slnku. Vďaka tomu vám nebude nič cloniť ani pri dlhšom cestnom prejazde.

Keď sa vydáte do terénu, zvýšenú ochranu vám poskytne robustnejšia konštrukcia s tylovou výstužou.

MTB prilby na bicykel

BMX

Ak by vaša prilba mala znášať aj horšie zaobchádzanie, častejšie pády a nárazy, voľte prilby na bicykel BMX - prevedenie tiež známe ako kokoska. Svojou konštrukciou totiž skutočne pripomína škrupinu kokosu. Tieto modely využijete pri jazde na prekážkach a v bikeparkoch.

Zvýšenú ochranu aj v oblasti tylu pocítite hlavne v horšej priedušnosti, v prilbe sa budete viac zaparovať. Tiež hmotnosť týchto takmer nezničiteľných kúskov bude o niečo vyššia.

Cestné

Pri dlhých jazdách na hladkom a rovnom teréne nevyužijete štítok proti slnku, preto ho prilby na cestný bicykel ani nemajú. Za to na nich napočítate veľké množstvo vetracích otvorov, ktoré pri jazde príjemne prefukujú.

Tiež nízka hmotnosť prispeje k vyššiemu komfortu pri vašich dlhých cyklopotulkách krajinou.

Cestné prilby na bicykel

Mestské a turistické

Jazdíte prevažne po ceste a na upravených komunikáciách nie príliš dlhé vzdialenosti? Potom sú tu pre vás mestské prilby na bicykel, prípadne turistické prilby.

Svojimi vlastnosťami sa oba typy podobajú cestným modelom. Oproti nim sa ale viac dbá na design a jednoduchosť.

Downhill a enduro

Schádzate náročný terén a zúčastňujete sa freeridových pretekov? Potom pre vás budú integrálne prilby na bicykel enduro alebo downhill prilby na bicykel jasnou voľbou.

Poznáte ich podľa masívnej konštrukcie (full face), ktorá vám na prvý pohľad pripomenie motorkársku prilbu. Okrem hlavy totiž chráni aj čeľusť jazdca. Robustné prevedenie pocítite vo vyššej hmotnosti a celkovo horšom odvetrávaní. Niektoré typy môžu byť doplnené plexisklom na prednej strane.

Ako vybrať veľkosť prilby na bicykel

Prilba vám musí správne sedieť, v opačnom prípade by neplnila ochrannú funkciu. Veľkosť sa udáva buď písmenami S/M/L (malá/stredná/veľká), alebo číslom, ktoré znamená obvod hlavy.

Na väčšine prílb nájdete aj regulačné koliesko, na ktorom upravíte vnútorný obvod.

Ako zmerať hlavu na prilbu

  • Za pomoci krajčírskeho metra zmerajte obvod hlavy zhruba 2–3 cm nad obočím a ušami

  • Meter držte v jednej rovine

  • Ak doma nemáte krajčírsky meter, použite povrázok

  • Nameranú hodnotu potom zistíte priložením na pravítko

Ako vybrať cyklistickú prilbu podľa materiálu

Škrupina a výplň

Pri vyberaní novej cyklistickej prilby sa bežne stretnete s plastovou škrupinou. Tú ďalej vypĺňa špeciálne spracovaný materiál, ktorý slúži ako vystuženie na pohlcovanie nárazov.

Výplň sa potom najčastejšie vyrába z penového polystyrénu, prípadne v kombinácii s pleteninou z hliníka, karbónu alebo kevlaru. Taká zmes vás spoľahlivo ochráni proti nárazom. Karbón navyše na rozdiel od ostatných príliš nezvýši celkovú hmotnosť prilby.

Vyskúšať môžete aj pomerne nový materiál Koroyd. Ten tvorí do šesťuholníkového prierezu zvarené polymérové ​​trubičky. V praxi sa to prejavuje plynulejšou absorpciou energie nárazu, a teda aj lepšou ochranou.

Technológia spracovania

Pri niektorých modeloch nájdete nižšie zmienené technológie spracovania výplne. Tie vo výsledku ovplyvňujú pevnosť prilby a jej schopnosť absorpcie nárazu.

  • In-mold: penová výplň sa pri vysokej teplote a pod vysokým tlakom vpravuje do pripravenej škrupiny. Dochádza tak k dokonalému spojeniu týchto súčastí, vďaka čomu je konštrukcia veľmi pevná.

  • Double in-mold: materiál sa do škrupiny vpravuje súčasne z hornej i spodnej vrstvy. Prilba vám tak vďaka tomu lepšie ochráni zadnú a bočnú časť hlavy.

  • MIPS: špeciálna technológia, ktorá využíva klznú vložku. Tá sa nachádza medzi dvoma vrstvami škrupiny. Vďaka tomu eliminuje rotačné sily vzniknuté nárazom.

  • Lepenie: menej kvalitné prevedenie, kedy sa tenká plastová škrupina na výplň lepí. To výrazne zhoršuje schopnosť pohltenia nárazu.

Bezpečnosť

Prilby, ktoré zoženiete na slovenskom trhu, musia zo zákona spĺňať normu STN EN 1078. Tá vám garantuje, že bude výrobok svoju funkciu plniť správne, a jeho použitie vám teda zaistí spoľahlivú ochranu. Najmä u lacnejších prilieb sa preto vždy presvedčte o prítomnosti tohto certifikátu.

Parametre prilby na bicykel

Hmotnosť

Čím dlhšie plánujete vychádzky, tým ľahšie prilby by ste mali vyberať. Na bežné výlety voľte modely do 300 g, pričom kvalitné odľahčené prilby môžu vážiť aj pod 200 g. Tie mávajú kevlarovú alebo karbónovú výstuž a skvele sa hodia na cestný štýl jazdy.

Pokiaľ jazdíte po meste a bicykel vám skôr slúži ako dopravný prostriedok, pokojne vyberajte aj ťažší kúsok. Tu sa predpokladá, že na bicykli nebudete tráviť príliš dlhú dobu. S vyššou hmotnosťou počítajte aj u BMX, downhill a enduro prílb, tie sú už zo svojej podstaty robustnejšie.

Prevedenie zapínania

Väčšina prilieb sa zapína pod bradou zacvakávacou prackou. Tá by mala byť dostatočne pevná, ale zároveň by ste ju mali byť schopní rozopnúť jednou rukou. Dĺžka pásky je obvykle nastaviteľná, aby ste ju vždy prispôsobili aktuálnej potrebe.

O hlavné utiahnutie sa postará koliesko v tyle. Vďaka nemu ľahko upravíte vnútorný obvod. Niektoré moderné kúsky sú vybavené magnetickým zapínaním. Takéto riešenie sa vám len tak samovoľne nerozopne.

Počet vetracích otvorov

Vetracie otvory slúžia na cirkuláciu vzduchu a predchádzajú prehriatiu, obzvlášť v letných mesiacoch. Čím viac otvorov prilba má, tým vám bude pohodlnejšia, nebudete sa v nej zaparovať a príliš potiť. Okrem počtu je ale dôležitá aj samotná konštrukcia vetrania. Nie vždy vyšší počet zaistí lepšiu cirkuláciu vzduchu.

V ponuke nájdete detské prilby s 5–10 otvormi, ale aj cestné modely s 24 a viac otvormi. Nízky počet majú obvykle BMX prilby, vyššie potom MTB a cestné prilby.

Prilba by správne mala prednou stranou chladný vzduch nasávať, následne ho rozvádzať okolo hlavy a ohriaty vzduch potom vypúšťať zadnou stranou. Príliš veľký počet vetracích otvorov teda môže byť aj na škodu, pretože takéto prúdenie nemusí umožniť.

Ako vybrať prilbu na bicykel - ďalšie vlastnosti

Určenie

Rozsiahlu ponuku prílb zúžite aj výberom pohlavia jazdca. Pánske cyklistické prilby a dámske prilby na bicykel sa nelíšia iba vo farebných prevedeniach a motívoch. Dámske verzie bývajú menšie, inak spracovávajú tvar lebky a mnohokrát zohľadňujú aj možnosť pretiahnutia copu konštrukciou.

Detské prilby na bicykel sú oproti prilbám pre dospelých menšie a vybavené silnejšou výstuhou pre ešte lepšiu ochranu detskej hlavy. Vyberať môžete z veľkého množstva designov a farieb. Obľúbené sú napr. oranžové prilby na bicykel a čierne prilby na bicykel.

Detské cyklistické prilby

Vystuženie

Pred nepríjemnými otlačeninami na hlave vás ochráni vystuženie, ktoré vám v mnohých spríjemní jazdu. Zamerajte sa na to, či je k prilbe umiestnené na pevno alebo je odnímateľné. Flexibilné odnímateľné prevedenie si ľahko prelepíte práve na to miesto, ktoré vám najviac vyhovuje.

Dajte si však pozor na to, že príliš veľa vystuženia môže zhoršiť prúdenie vzduchu v prilbe. Ideálne si preto zvoľte taký padnúci model, pri ktorom použijete ochranné vankúšiky iba na najpálčivejšie miesta.

Cena

Najlacnejšie prilby zaobstaráte už za menej ako 40 €. Väčšinou sa však jedná o detské kúsky alebo jednoduché prilby pre dospelých.

Spoľahlivé, pohodlné a stále ešte lacné prilby na bicykel hľadajte na úrovni 40 – 60 €. Pôjde síce stále len o polystyrénové kusy, avšak kvalitne prevedené a s možnosťou komfortného nastavenia.

Pokročilejšie odľahčené materiály s kvalitným vetraním potom nájdete od 60 €. Prilby využívajú pokročilé odľahčené materiály obvykle s aerodynamickým zakrivením, ktorý pri jazde znižuje odpor vzduchu.

Cyklistické prilby a príslušenstvo

Prilby na bicykel so svetlom – blikajúce červené svetlo umiestnené v zadnej časti prilby výrazne zvýši vašu bezpečnosť pri prechádzkach v horších svetelných podmienkach . Vaša hlava je na bicykli najvyšším bodom, a preto môže taká blikačka zlepšiť vašu viditeľnosť na diaľku aj pre vodičov vozidiel s vyvýšenou kabínou.

Svetlo na prilbu – na nočné jazdy po neosvetlených cestách použite dodatočné predné svetlo na prilbu. To sa obvykle umiestňuje na jej hornú časť, najčastejšie pomocou pások, ktoré sa pretiahnu vetracími otvormi.

Reflexné prvky – ďalším variantom, ako byť za tmy lepšie viditeľný, sú reflexné prvky. Niekedy ich výrobcovia dodávajú priamo k prilbám či zakomponujú do ich dizajnu, inokedy ich treba dokúpiť. Mávajú podobu reflexných pások rôznych tvarov, ktoré sa lepia na povrch prilby.

Reflexné pásky a klipy

Rady na záver

To, že máte prilbu dobre nasadenú spoznáte tak, že po doladení veľkosti regulačným kolieskom drží nepohnuto a zároveň v žiadnom bode netlačí. Za podbradný pásik by sa vám mali zmestiť maximálne 2 prsty. Pokiaľ prevlečiete prstov viac, mohla by sa prilba pri páde posunúť a neplniť tak svoju funkciu.

Prilba by vám mala dosahovať približne do hornej polovice čela. Pásky si nastavte tak, aby vás netlačili do uší a neboli inak skrútené.

Bezpečnostné vlastnosti prilby sa s postupom času zhoršujú. Neznamená to, že ju musíte meniť každý rok. Akonáhle sa vám však prihodí väčšia nehoda, potom by ste ju mali za novú vymeniť ihneď, a to aj vtedy, ak na nej nepozorujete veľké známky poškodenia. Tvrdý náraz totiž obvykle znamená degradáciu výplne a tým aj ochranných vlastností.

Podľa toho, ako často prilbu používate, by ste ju mali meniť zhruba po 5 rokoch, v prípade striedmejšieho používania potom najdlhšie po 10.

Podľa zákona je prilba povinná pre všetkých cyklistov vo veku do 18 rokov. Stále ale platí, že aj u dospelých je jej využitie viac ako odporúčané.

Ďalšie užitočné články